قدس انلاین – سعید کوشافر: امروز انگونه که درخبرها آمده بوداحتمال تمدید یک هفته تا یکماهه مذاکرات وجود دارد که قدس انلاین درگزارش مشروحی به این مساله پرداخته است ؛ درعین حال هنوز هیچ خبر رسمی دراین خصوص مخابره نشده وانچه دررسانه ها منتشر شده صرفا گمانه زنی انها یا به نقل از منابع اگاه است که مقام رسمی به حساب نمیایند.

موافقت ضمنی نمایندگان مجلس با تمدید زمان مذاکرات/ نباید خط قرمزها فدای زمان شود/ توافق خوب حاصل شود چند روز یا هفته دیگر فرقی ندارد

 

درعین حال یکی از منتقدان اصلی مذاکره کنندگان ایرانی را باید  نمایندگان مجلس شورای اسلامی دانست که حتی طی روزهای اخیر قانونی برای صیانت از حقوق هسته ای به تصویب رساندند. حال بایددید که نمایندگان درباره تمدید مذاکرات چه نظری دارند.

***زمان بیشتر برای انجام توافق خوب اشکالی ندارد

دراین خصوص یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کار را برای تیم مذاکره کننده سخت دانست و گفت: منتقدان و کسانی که صرفا معایب کار را می بینند چنانچه خودشان درگیر مذاکره شوند نگاهشان نسبت به مسایل تغییر می یابد.

وحیداحمدی با اشاره به اینکه توافق خوب و دستیابی ایران به حقوق خود ازاهمیت بسیاری برخوردار است گفت: به همین دلیل زمان ملاک نیست و اگرچنانچه برای یک توافق خوب زمان بیشتری نیاز باشد اشکالی ندارد.مهم این است که در نهایت توافق خوبی صورت گیرد.

نماینده مردم کنگاور،صحنه و هرسین در مجلس تصریح کرد:‌ انجام توافق خوب برای ما بسیار مهم است و نباید آن را فدای زمان کنیم.

احمدی در ادامه با اشاره به اینکه تیم مذاکره کننده کار سختی را پیش رو دارد ادامه داد: قدرت های مطرح دنیا که امکانات بسیاری را نیز در اختیار دارند در یکطرف و ایران در طرف مقابل قرار دارد به همین دلیل تعادل نسبی هم برقرار نیست و این موضوع مذاکره را برای تیم کشورمان سخت می کند و منتقدان باید به این نکته توجه داشته باشند.

*** تحقق توافق خوب است ولو زمان بر باشد

دراین حال دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس محور و اصل را توافق خوب دانست و افزود:‌ این موضوع برای ما اهمیت بسیار دارد ولو اینکه زمان بر هم باشد.

سید حسین نقوی حسینی در گفتگو با خانه ملت، گفت:‌ با توجه به خطوط قرمز و منافع هسته ای نظام جمهوری اسلامی ایران اصل بر توافق خوب است به همین دلیل هیچ عجله ای نداریم و تحت تاثیر ضرب الاجلی هم قرار نمی گیریم.

وی محور و اصل را توافق خوب دانست و افزود:‌ این موضوع برای ما اهمیت بسیار دارد ولو اینکه زمان بر هم باشد.

نماینده مردم ورامین و پیشوا درمجلس خاطر نشان کرد: نمی توانیم منافع هسته ای کشورمان را فدای زمان کنیم ولو اینکه آمریکا و دسیسه های آنها اجازه انجام توافق را ندهد به دلیل اینکه توافق توافق محور مذاکرات ماست.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه منتقدان تیم مذاکره کننده باید توجه داشته باشند که بیرون گود نشستن و انتقاد سخت نیست اما در میدان عمل اقدام کردن مشکل است تصریح کرد:‌ آنها باید متوجه باشند که  مذاکره است و مذاکره بده بستان است،طرف مقابل هم برای دادن تمام امتیازات نیامده است همچنان که ما هم برای امتیاز دهی به مذاکرات نرفته ایم.

***تمدیدمذاکرات‌تنهادر شرایط‌حفظ منافع ملی

دراین راستا یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:‌ نباید منافع ملی را فدای زمان کنیم اگر چه مدت دار شدن مذاکرات هم به سود ما نیست و برخلاف منافع ملی ماست اما حفظ منافع ملی حتی در شرایط تمدید زمان مذاکره ضروری است.

عباسعلی منصوری آرانی ، گفت: نقد سازنده و سالم قطعا کمک کننده است و می تواند نقاط مخفی که از دید تیم مذاکره کننده و دولت پنهان مانده است را روشن کند در واقع نقد سازنده درجهت خدمت به نظام و منافع ملی است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه مذاکرات هسته ای به نقطه بسیار حساسی رسیده است گفت: با توجه به روزهای پایانی بدیهی است احتمال دارد فشارهای بسیاری به تیم مذاکره کننده در ارتباط با اینکه به هر شکلی توافق امضا شود صورت گیرد.

 وی تاکید کرد:‌ منافع ملی ما از هر چیزی مهمتر است و نباید منافع ملی را فدای زمان کنیم اگر چه مدت دار شدن مذاکرات هم به سود ما نیست و برخلاف منافع ملی ماست.اما اینکه الزاما به هر قیمت و طی چند روز توافق امضا شود به نظرمی رسد به دور از منافع ملی است.

منصوری آرانی گفت: اگرمذاکرات در روال خود انجام شود بهتراست اما در صورت انتخاب میان سرعت و منافع ملی،نباید منافع ملی را فدای سرعت کنیم.

***کیفیت توافق نهایی فدای زمان در مذاکره نشود

دیگر عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد: ایران هرگز کیفیت مذاکره را فدای زمان نمی‌کند.

منصور حقیقت پور در گفت و گو با خانه ملت با بیان اینکه هدف جمهوری اسلامی ایران دستیابی به توافق خوب است، اظهار داشت: برای ما مذاکره خوب و یا کیفیت مهم است چه ایرادی دارد این هدف در زمان طولانی مدتی محقق شود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین موافق نیستیم به هر قیمتی توافق نهایی در 10 تیر ماه امضا شود. مقام معظم رهبری هم تاکید داشتند مذاکرات خوب باشد و ایرادی ندارد که توافق در زمان دورتری به امضا برسد.

وی با بیان اینکه نباید عجله کرد، افزود: شتابزدگی در دستیابی به توافق نهایی به نفع طرفین نیست، بنابراین اگر مذاکره کنندگان تشخیص دهند توافق نهایی نیاز به زمان و چکش کاری بیشتری دارد، زمان را تمدید کنند.

حقیقت پور تاکید کرد: باید در توافق نهایی دقت لازم و کافی وجود داشته باشند هر چند که عنصر زمان می‌تواند مهم و موثر باشد اما نباید کیفیت را فدای زمان کرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  عنوان کرد: مذاکرات سخت و پیچیده شده است و لازم است که تیم ایرانی دقت بیشتری داشته باشند بنابراین وقت بیشتر برای دقت کافی راه کار مناسبی است.

***خطوط قرمز فدای زمان نمی‌شود

درعین حال سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به احتمال تمدید زمان برای دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد که با با تعیین زمان برای هر مذاکره‌ای مخالف است.

نوذر شفیعی با تاکید بر اینکه تعیین زمان در مذاکرات اشتباه است، اظهار داشت: از همان ابتدا مخالف این بودم که زمانی برای مذاکرات مشخص شود. چرا که مذاکرات فرآیندی است که با شرایط تغییر می‌کند.

نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: مذاکرات یک فرایندی است که تحت تاثیر شرایط مختلف ممکن دچار وقفه و یا  سرعت گرفتن بشود. لذا ما نباید در باره مسئله ای که تابع شرایط است، شرط بندی کنیم.

وی با توجه به تجربه در مذاکرات هسته ای با گروه 5+1 عنوان کرد: اکنون مشخص شد حداقل دو دوره از مذاکرات تمدید می‌شود، بنابراین از ابتدا نباید شرط زمان لحاظ می‌شد.

این نماینده اعتقاد دارد تعیین زمان برای دستیابی به نتیجه و توافق در شرایطی که محقق نمی‌شود فضای روانی نامناسبی را در جامعه داخلی و جامعه بین المللی به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه با نزدیک شدن به ضرب العجل مذاکرات  موضوع تمدید مذاکرات در میان است، گفت: اکنون هم که بحث تمدید زمان مذاکرات در میان است که نشان می‌دهد هنوز موضوعات پیچده وجود دارد که راه حلی برای آن یافت  نشده است. با توجه به این شرایط  به نظر می آید که هر دو طرف در پی این هستند که به توافق نرسند.

شفیعی تاکید کرد: در مذاکرات هسته ‌ای به اندازه کافی زمان هزینه کردیم و اکنون به خطوط قرمز رسیده‌ایم. بنابراین یا باید خطوط از قرمز عبور کنیم یا اینکه پشت چراغ قرمز بیاستیم که هر دو مورد به معنی توقف مذاکرات است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای  اسلامی ادامه داد: از آنجایی که هم زمان بندی کردیم و هم خطوط قرمزی تعیین شده که عبور از آن ممکن نیست، بنابراین وقتی در مذاکرات پیشرفتی حاصل نمی‌شود به معنا پایان مذاکرات است.

***معایب تمدید زمان مذاکرات

دراین حال نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که تمدید زمان برای مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 5+1، آفتی برای توافق نهایی خواهد بود.

حشمت الله فلاحت پیشه با بیان اینکه دلیل برای تمدید زمان مذاکرات وجود ندارد، گفت: اعتقاد من بر این است که بعد از ماراتن مذاکرات کارشناسان که می‌شود گفت یکی از استثنایی‌ترین مذاکرات دیپلماسی در دنیا بوده، دلیلی برای تمدید وجود ندارد.

نماینده سابق مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایطی که طرفین به یک متن حداکثری دسترسی یافته‌اند یعنی متنی که  بتواند نظر طرفین را جمع کند، تمدید مذاکرات برای رسیدن  به توافقنامه نهایی آفت است.

وی اظهار داشت: اصولا طرفین تجربه خوبی از  تمدید ندارند. زمانی که در سوئیس طرفین نتوانسته اند  توافقی را امضا کنند، در قالب بیانیه  کلیاتی مطرح شد ولی تا امروز و تا مهلت 30 ژوئن  موارد تعدی و تخلف از همان  بیانیه شکل می گرفت.

فلاحت پیشه با بیان اینکه ایران از عبارت دبه در برابر تخلفات آمریکایی های استفاده می کنند، گفت: بر همین اساس تمدید مذاکرات به صلاح نیست. چرا که وقتی متنی بدون امضا منتشر می شود حدود و ثغور آن از دست مذاکره کنندگان خارج و به دست لابی‌ها و قدرت های داخلی، منطقه ای و جهانی می افتد.

وی با بیان اینکه تجربه لوزان برای هر دو طرف کافی است، تاکید کرد: تا امروز دو طرف به مرز توافق نهایی رسیده اند اما اگر باز از آن عدول کنند و از تمدید مذاکرات صحبت کنند احتمال به نتیجه رسیدن توافق نهایی کمتر می شود.

نماینده سابق مجلس عنوان کرد: بهترین راه این است که بیش رسیدن به زمان تعیین شده ، طرفین توافقنامه نهایی را امضا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    می توان تفاهم نامه آزمایشی موقت برای مدتی مشخص همراه با لغو تحریم ها را اعمال کرد، سپس به توافق نهایی رسید. به هر حال روسای جمهور دو کشور متحمل بیشترین فشار برای تصمیم گیری هستند لذا باید تحت قواعدی تصمیم سازی کرد تا فشار وارده کاهش یابد و زمینه ی کمک برای تصمیم گیری ایجاد شود.